Tuesday, October 7, 2014

Submission VS Achievement

Assalamualaikum WBT

Hati tersentuh sekali lagi..
Masih belum rezeki kami.
Insya Allah, menyusul kemudian.
Sesungguhnya rindu ini terus bertumpu pada Haramain.







Tahun 2009 menyaksikan 29 tahun kehidupan Mama menerima berita yang amat menyedihkan apabila tidak direzekikan lagi untuk mengerjakan Haji, walaupun kami berada di bumi Saudi. Di masa itu Hashimiz masih kecil dan disebabkan wabak selsema burung yang sedang berleluasa masa itu, pihak Saudi melarang para jemaah membawa anak-anak kecil.

Berlinangan air mata Mama melihat jemaah haji berwukuf melaluikaca tv..sedih yang teramat. Hati tetap terpalit sedih walau dalam redha. Insya Allah suatu hari Mama akan berada dalam kumpulan jemaah yang berwukuf di Arafah, insya Allah.

Teringat perihal menunaikan ibadah haji dan umrah ini, teringat juga Mama akan kata-kata Dr. Bilal Philips.

"Hajj is a submission, NOT AN ACHIEVEMENT"

Jadi, secara kesimpulannya,

"Ibadah is a submission, NOT AN ACHIEVEMENT"

Benar, bila bab ibadah, apabila kita berjaya melakukannya, ianya bukanlah satu pencapaian, tetapi sebenar-benar penyerahan. Sebagai contoh kita dapat mengerjakan haji atau umrah di usia muda, ianya adalah rezeki kita dan bukanlah untuk diceritakan. Begitu juga jika kita disponsor penuh melakukan umrah 5 bintang, tidak perlulah untuk bercerita panjang lebar bagaimana kita berjaya mendapatkannya kerana ianya adalah perkara 'ubudiyyah iaitu perkara yang berkaitan dengan ketuhanan dan pengabdian kita kepadaNya.

Tak salah untuk kita memberitahu keluarga dan rakan-rakan terdekat untuk kita berangkat, tetapi bukan untuk menampakkan ianya sebagai satu penghargaan yang diterima hasil kerja keras kita bertungkus lumus bekerja, kerana perkara ibadah tiada kaitan dengan penghargaan atau pencapaian sebaliknya benar-benar mengharap keredhaan Allah tatkala hati terus menerus ikhlas melakukannya.
Mungkin ramai di antara kita seronok untuk mengesyorkan pada rakan-rakan tentang kemudahan yang kita terima semasa mengerjakan haji/umrah atau apa sahaja perkara-perkara ibadah yang kita lakukan, tetapi simpanlah untuk kegunaan sendiri supaya lebih khusyuk dalam melaksanakan ibadah. Lebih baik untuk mendoakan agar ahli keluarga, sahabat handai dapat melaksanakan ibadah dengan lebih baik ataupun kita sendiri memberi bantuan buat mereka mengerjakan ibadah tesebut tanpa memerlukan pembalasan.
Adakah kita seronok apabila kita dapat bercerita pengalaman kita dilayan sebagai duyufurrahman 5 bintang?



Begitu juga perihal ibadah khusus yang lainnya, solat, zakat. dan juga beberapa ibadah lain seperti sedekah, membantu orang lain. Simpanlah ia, supaya ianya menjadi senjata rahsia kita bertemu Allah kemudian nanti. Amalan dan pemberian bukan utk menunjukkan pencapaian kita berkaitan dengan hasil kerja kita. Sama-sama semaikan dalam hati, berapa banyak kita memberi, apa amalan kita adalah dalam pengetahuan Allah dan Allah jua yang menganugerahi kita dengan nikmat yang sebegitu.

“Ya, Tuhanku, jadikanlah aku untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang tuaku dan untuk mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan masukkanlah aku pada golongan hamba-Mu yang salih.” (Surah an-Naml, ayat 19)

Jika ingin berkongsi amalan, silakan, tetapi bukan untuk tujuan tertentu sebaliknya untuk bersama-sama meraikan ilmu dan menyampaikannya, serta pastikan ianya berlandaskan Al-Quran dan Hadith,

Maaf jika ada yang tersinggung. Mama mmg lemah dalam bab nak share ni kerana diri sendiri masih tercari-cari, cuma penulisan kali ini bukanlah untuk menegur, tetapi untuk sama-sama membaiki dan mengambil manfaat.

Luv,
Igloomama
Shah Alam

No comments:

Post a Comment