Saturday, October 26, 2013

Aduh Mama! Sakit perut!

Assalamialaikum WBT
Salam pagi sabtu!
Pagi ni Haarith Hashim kata dia sakit perut...mlm td ada muntah2.


Sekarang Mama bawa dia ke klinik sebab dia ada beritahu yang semalam ada doktor dan nurse dtg sekolah sbb ada kes food poisoning.
Hashimisz mmg sentiasa bwk bekal ke sekolah. Sebab dia org kan picky eater...so..Mama akan berhempas pulas setiap pagi bekalkan food utk diaorg. Sekolah mmg ada beri food (RM100 sebulan compulsory) tp memanglah diaorg x makan pun....Baba bayar aje...kira mcm donation ke sekolah setiap bulan.

Pastu Mama pun gugel2 laaa sementara tunggu doc sampai....

Antara jenis2 sakit perut.

Kembung
Ketika kembung, perut terisi penuh dengan udara. So, antara cara untuk kurangkan rasa sakit adalah dengan bergerak atau berjalan. Ianya dapat mengurangkan rasa sakirlt yang mencucuk2. Apabila kita kembung...kita boleh try makan slow2 untuk merawatnya.

Heartburn
Heartburn terjadi ketika bahagian perut (dan biasanya sampai dada) terasa seperti terbakar. Boleh segera atasi dengan ubat pedih ulu hati yang ada di pasaran supaya keadaan tidak bertambah parah. Antara pencegahannya jangan terus berbaring setelah makan.

Sembelit
Susah buang air besar memang menyakitkan. Penyebab masalah ini adalah kurang serat dan kurang minum. Jadi untuk mencegahnya, jangan malas makan serat dan memperbanyak minum air.

Cirit birit
Dehydrate adalah yang paling ditakuti apabila diserang cirit birit. Cirit birit kebiasaannya disebabkan oleh kuman. Antara cara terbaik mengatasi cirit birit ianya rajin mambasuh tgn terutamanya sebelum dan selepas makan.

4 cukup lah ye....banyak lg jenis2 dan simptom2 ....tapi korangkan rajin gugel kan......
Nak sampai turn dah....
Tata!

Mahu membeli produk Shaklee dengan harga ahli dan perlukan konsultasi secara berterusan, boleh hubungi Mama dengan :-
1) SMS/Whatsapp Mama at 0192491201
2) Tinggal berdekatan dengan Stokis atau HQ? Boleh guna ID Mama : 852410.
Apa keistimewaannya? 
Konsultasi berterusan
Jadual Pemakanan dan Tips Esklusif
COD di Shah Alam,Subang Jaya, Ara Damansara & Petaling Jaya
PosLaju seluruh negara

No comments:

Post a Comment