Tuesday, July 8, 2014

Cabaran Anak Kecil Berpuasa....

Assalamualaikum WBT

Cabaran!!

Salah seorang Hashimiz berasa tidak puas hati dengan menu bersahur semalam.
Sebelum tidur dia request burger ayam, dan Mama turutkan menu permintaannya. Namun, kerana kekangan mata yang tak terbuka luas, dia hanya menjamah separuh sahaja burger tersebut.

Apa yang terjadi hari ini mungkin pengajaran buatnya. Namun, kerana dia masih kecil dan tidak faham, maka kesalahan itu diletakkan pada Mama.
Keadaan di rumah agak tegang apabila Mama mengatakan perlu makan secukupnya jika tak mahu lapar atau sabar menanti waktu berbuka puasa walaupun perut berkeroncong tak sudah. Tapi...kejadian berlaku sebaliknya.

Maka dalam hal ini Mama senyap dan cuba bersabar. Dia masih kecil dan kurang memahami situasi. Namun ada di antara selang masa Mama cuba bertegas. Walaupun kurang berkesan, dia masih meneruskan puasa dan aktiviti lain dengan amukan yang mencabar.

Toleransi tanpa Ketegasan adalah ketidakupayaan
Ketegasan tanpa Ilmu adalah Ketidakcerdikan
Toleransi dan Ketegasan di atas ilmu adalah Kebijaksanaan.

"Dan orang yang berdoa : "Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami) dan jadikan kami pemimpin bagi orang yang bertakwa"
Al-Furqan : 74

Berusaha mencetak insan soleh perlu 'printer' yang premium kualitinya. Mudah bila sekadar bersemangat (seperti melihat printer yang baru dibeli) tetapi prosesnya bukan sekadar memetik suis printer.

Maafkan Mama, Mama belum lagi cukup ilmu di dada, kurang kesabaran kadangkalanya, cuma, ada masanya Mama perlu bertegas, moga suatu hari nanti kamu semua faham akan erti 'bebel' dan 'garang' Mama..

Salam 10 Ramadan

Igloomama
Shah Alam

No comments:

Post a Comment