Sunday, July 13, 2014

Kisah Amal dan Ilmu

Assalamualaikum.

Coretan 15 Ramadan

Kisah Amal dan Ilmu

Biasa kita dengar tentang orang yang ada ilmu kena amalkan tapi tahukah kita yang beramal juga perlu dengan ilmu. Pernah tak kita ikut pendapat mana2 pihak atau orang perseorangan, mempercayainya dan menuruti amalannya sedangkan kita tidak memiliki pengetahuan apa2 tentang amalan tersebut?

Sebenarnya, apabila sesuatu amalan yang menyangkut hak orang lain, ianya lebih bahaya akibatnya sama ada di dunia atau di akhirat.

Allah berfirman :

“Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya.” (Al-Isra`: 36)

Beberapa hari lepas, Mama sempat menyedut ilmu dengan Datin Dr Irwani Abdullah berkenaan beberapa perkara yang mengelirukan Mama dan antara pesannya ialah "konteks hal ehwal ibadah adalah amat rigid, kita tak boleh nak ubah suai atau tokok tambah walaupun atas niat yang baik..itu namanya bid'ah"
Terima kasih Kak Wani, nasihat itu insya Allah akan sentiasa diingati.

Di saat itu terasa betapa kerdilnya diri. Betapa Mama banyak mensia-siakan masa dan tidak memanfaatkan masa dengan sebaiknya.

Imam Ghazali berkata: ``Ilmu tanpa amal adalah gila dan pada masa yang sama, amalan tanpa ilmu merupakan suatu amalan yang tidak akan berlaku dan sia- sia.''

Seseorang itu juga tidak mampu menjauhkan dirinya daripada api neraka hanya dengan bergantung kepada pencapaian hidup dan ilmunya semata-mata.

Ia hendaklah diikuti dengan amalan yang didasari dengan ilmu yang telah dipelajarinya. Apabila kita tidak beramal dengan ilmu yang ada pada diri kita, kita sudah tentu tidak dapat melepasi perhitungan Allah pada Hari Akhirat kelak.

Maka pergunakanlah masa di dunia ini sebaik- baiknya dengan menuntut ilmu dan beramal dengannya, dan jauhilah sikap hanya berbangga- bangga dengan amalan sedangkan ilmunya tiada.

Igloomama
Shah Alam

No comments:

Post a Comment