Friday, June 21, 2013

krohhhh...krohhhhh....KROHHHHHHHHH

Assalamualaikum WBT
Salam kasih sayang buat semua..

Ada yang masih mengantuk apabila bangun pagi? Oh ye..ramai yang kadang-kadang tak cukup tidur kerana terganggu dengan dengkuran pasangan.

Jom kita baca sedikit info mengenai dengkuran




Berdengkur adalah suara yang dihasilkan apabila seseorang bernafas (biasanya dihasilkan ketika menarik nafas) semasa mereka tidur. Hal ini menyebabkan getaran di lelangit lembut dan uvula (benda yang tergantung di bahagian belakang tekak).

Apabila seseorang mendengkur itu boleh jadi salah satu gangguan yang serius pada tubuh. Jadi, apa yang menyebabkan kita berdengku?  Berikut merupakan beberapa sebab dan jalan  penyelesaian yang boleh digunakan untuk mengatasi masalah berdengkur :

Gaya Hidup
Ternyata gaya hidup yang tidak sihat boleh menyebabkan kita berdengkur. Cuba periksa apakah gaya hidup kita sihat atau tidak dan ubahlah gaya hidup kita tersebut menjadi lebih baik.

Kelebihan Berat Badan
Berat badan yang berlebihan juga boleh menyebabkan gangguan tiroid sehingga menyumbang kepada berdengkur. Dengan menurunkan berat badan, mungkin ia dapat mengatasi dengkuran yang terjadi.

Merokok
Selain merokok punya kesan buruk bagi jantung, merokok juga boleh menghalang jalan nafas, pembengkakan selaput lendir di hidung, pembengkakan rangkaian di tekak dan penyumbatan kecil di paru-paru. Berhentilah merokok jika ingin mengatasi dengkuran yang terjadi.

Pengambilan Alkohol
Peminum alkohol yang berlebihan boleh menyebabkan relaksasi saluran nafas selama tidur serta membuat suara dengkuran semakin keras.

Masalah perubatan
Gangguan perubatan apapun yang menyebabkan penyumbatan hidung, tekak atau paru berpotensi menyebabkan dengkuran. Selain itu adanya gejala diabetes atau hipotiroid pun berpotensi menyebabkan dengkura.. Jadi tentu saja untuk mengubati dengkuran tersebut iaitu dengan mengubati masalah perubatan itu sendiri.


Pola Tidur Tidak Stabil
Tidur yang tidak seimbang boleh menyebabkan perkembangan ketidakstabilan pernafasan yang signifikan saat tidur sehingga mencetuskan dengkuran. Untuk itu usahakan pola tidur yang teratur dan tidak terjaga beberapa kali ketika tidur malam.

Untuk sesiapa yang mempunyai masalah berdengkur atau pun pasangan yang inginkan pasangan masing2 tidak lagi berdengkur, boleh PM Mama dan kita berkonsultasi bersama2. Lain orang lain puncanya dan juga lain cara merawatnya.



Mahu membeli produk Shaklee dengan harga ahli dan perlukan konsultasi secara berterusan, boleh hubungi Mama dengan :-
1) SMS/Whatsapp Mama at 0192491201
2) Tinggal berdekatan dengan Stokis atau HQ? Boleh guna ID Mama : 852410.
Apa keistimewaannya? 
Konsultasi berterusan
Jadual Pemakanan dan Tips Esklusif
COD di Shah Alam & Subang Jaya
PosLaju seluruh negara.

No comments:

Post a Comment