Friday, September 5, 2014

Kemuliaan Ilmu Atas Harta





Benarkah??

Jom kita selusuri penjelasan Imam Ibn Qayyim Al-Jauziyah berkenaan perbezaan antara ILMU (tuntutan pada ilmu shar'ie) dan HARTA.

1. Ilmu adalah warisan para Nabi sedangkan harta adalah warisan para raja dan orang kaya.
2. Ilmu menjaga pemiliknya, sedangkan pemilik harta sentiasa sibuk menjaga hartanya.
3. Ilmu ada penguasa atas harta, sedang harta tidak berkuasa atas ilmu.
4. Harta bisa habis dengan sebab dibelanjakan, sedangkan ilmu sentiasa bertambah dengan diajarkan.
5. Pemilik harta jika telah meninggal dunia, dia berpisah dengan hartanya, sedangkan ilmu akan mengiringi         pemilik ilmu ke dalam kubur.
6. Sesiapa sahaja, muslim ataupun tidak, baik ataupun jahat, soleh ataupun tidak mampu memperolehi harta,     sedangkan ilmu yang bermanfaat hanya didapatkan oleh orang yang beriman sahaja.
7. Sesungguhnya jiwa menjadi lebih mulia dan bersih dengan mendapatkan ilmu, menyempurnakan diri dan kemuliaannya. Sedangkan harta tidak membersihkan diri dan tidak pula menambahkan sifat kesempurnaan diri, malah jiwa dan perasaan menjadi kurang serta kikir dengan mengumpulkan harta dan menginginkannya. Jadi keinginannya kepada ilmu adalah inti kesempurnaannya dan keinginnya kepada harta adalah ketidak sempurnaan dirinya.
8. Mencari ilmu dan mencintainya adalah akar seluruh ketaatan, sedangkan mencintai harta dan dunia adalah akar kepada pelbagai kesalahan.

Kawan-kawan..

"To seek knowledge is to seek path in Jannah"

Love
Igloomama
Shah Alam


No comments:

Post a Comment