Tuesday, June 25, 2013

s u s u i b u l a g i . . . . .


Assalamualaikum WBT

Mama rasa mcm nak reader semua baca pasal susu ibu lagi...kali ni Mama jumpa satu petikan hebat dari ikim. Best!! Jom jemput baca sama2




Rumah tangga yang dilimpahi cahaya menandakan bermulanya detik indah kelahiran bayi bagi setiap pasangan suami isteri. Menyusui bayi dengan susu ibu merupakan satu titik permulaan yang paling baik kerana segunung kebaikan dan ganjaran yang menanti bayi dan juga ibu. Susu ibu amat penting bagi menjamin perkembangan dan tumbesaran bayi yang sihat. Agungnya kuasa Allah kerana sebaik sahaja bayi dilahirkan proses pengeluaran susu juga bermula. Menyusukan bayi merupakan pengalaman yang unik bagi setiap ibu kerana Allah mengurniakan khasiat yang tidak ternilai daripada badan sendiri dan dihiasi dengan kasih sayang antara bayi dan ibu. Allah juga ada menyebut tentang penyusuan ibu di dalam firmanNya yang bermaksud 

"Dan ibu- ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap, iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu." (Al Baqarah:233)

Banyak kajian yang dilakukan seantero dunia telah membuktikan kelebihan susu ibu yang tidak terdapat dalam susu formula lain. Ia merupakan makanan terbaik untuk bayi terutama sejak lahir sehingga 6 bulan kerana ia mempengaruhi pembentukan fizikal juga mental anak-anak. Sebaik sahaja bersalin, susu pertama yang berwarna kekuningan dinamakan kolostrum mengandungi antibodi yang tinggi bertindak sebagai imunisasi pertama bagi bayi kerana ia mampu melawan penyakit seperti cirit birit, bronkitis, eczema dan lelah. Hari-hari pertama selepas kelahiran, ibu-ibu digalakkan menyusui bayi untuk membekalkan antibodi yang cukup. Walaupun terdapat perkembangan teknologi makanan moden yang cuba merumus susu formula agar menyamai susu ibu, namun khasiat dan kebaikan susu ibu tidak dapat disamai apalagi untuk ditandingi. Itulah hebatnya kurniaan Allah.

Antara kebaikan susu ibu ialah mengandungi komposisi nutrien yang sesuai dan cukup dengan perkembangan bayi yang membesar. Susu ibu bebas daripada bakteria kerana ia mengandungi antibodi (immunoglobulins) yang bertindak sebagai tembok penghalang pelbagai penyakit sehinggalah bayi dapat membentuk antibodinya sendiri. Protein di dalam susu ibu adalah mencukupi untuk pertumbuhan bayi dan perkembangan otak. Protein susu ibu mudah dihadam dan diserap. Apabila susu lembu diberi kepada bayi, kuantiti protein yang dihadam dan serap adalah rendah menyebabkan banyak hasil pecahan protein. Perkembangan otak boleh terganggu jika paras hasil pecahan protein dalam darah adalah tinggi. Susu ibu tidak membebankan ginjal bayi dan ia tidak perlu menyimpan air yang berlebihan.




Lemak merupakan sumber utama bagi bayi. Enzim lipase yang terkandung di dalam susu ibu boleh menghadamkan lemak. Kandungan lemak adalah berubah semasa penyusuan ibu iaitu lemak adalah rendah pada permulaan penyusuan (foremilk) dan tinggi pada akhir penyusuan (hindmilk) atau disebut susu akhir. Enzim- enzim dalam susu ibu akan menghadamkan lemak dan ini menyebabkan ia senang dibekalkan kepada bayi sebagai tenaga. Susu ibu juga mengandungi zat besi yang mudah diserap oleh bayi kerana di dalamnya terdapat laktoferin berbanding susu formula. Kandungan vitamin A dan C dalam susu ibu adalah tinggi berbanding susu lembu. Susu ibu tersedia bila- bila masa pada suhu badan dan sentiasa steril. Oleh itu, tidak timbul masalah kebersihan dalam pengendalian menyusukan bayi. Kebaikan susu ibu bukan sekadar menjadi penawar kepada bayi malah ia mampu meningkatkan kecerdasan otak bayi. Kajian menunjukkan anak- anak yang berusia sembilan dan lima tahun yang mendapat susu ibu mempunyai IQ sebanyak 12 dan 9 kali lebih tinggi daripada anak yang seusia yang tidak mendapat susu ibu. Penelitian ini menunjukkan hikmah Allah menggalakkan penyusuan ibu yang lengkap bagi menjamin keberterusan generasi berkualiti. Sejajar dengan firmanNya 

"Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan dari awal mengandung hingga akhir menyusunya dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun." (Luqman:14). 

Kajian di Belanda pula menunjukkan susu ibu mengandungi Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Arakidonik (AA) yang tidak diperolehi dalam susu formula penting untuk pertumbuhan sistem saraf dan juga tumpuan otak.



Dari perspektif Islam, menyusukan bayi merupakan kewajipan bagi seorang ibu dan menyempurnakan haknya jika dia mampu. Tempoh penyusuan ibu bagi mereka yang ingin memenuhinya ialah 2 tahun. Bapa merupakan individu yang sepatutnya membantu ibu yang sedang menyusu dengan menyediakan keperluan bagi ibu. Ini memaparkan bahawa Islam menganggap penyusuan ibu sebagai kewajipan utama yang patut dilaksanakan. Menceraikan susu adalah dibenarkan sebelum tamat tempoh dua tahun dengan syarat mendapat persetujuan kedua-dua ibu bapa dan mereka dapat memberikan penjagaan yang rapi kepada anak. Ibu yang mampu menyusukan bayi tidak digalakkan mengupah orang lain untuk menyusui bayi. Islam memerintahkan bapa memberi upah kepada ibu yang menyusukan anak. Dengan cara ini, Islam memastikan anak mendapat segala keperluan dalam tempoh menyusu. Ibu yang enggan menyusukan bayi tanpa sebab telah mengabaikan satu tanggungjawab hakiki terhadap bayi yang telah diamanahkan oleh Allah.

Bagi memastikan penyusuan ini berterusan, sokongan padu daripada suami, keluarga, majikan dan rakan sekerja adalah penting dan tidak boleh dipandang enteng. Ini adalah kerana ia memberi kesan yang mendalam kepada generasi yang bakal menjadi tunggak negara. Bukankah anak itu anugerah Allah yang tidak ternilai, setitis susu ibu juga kurniaan Allah yang berharga, jadi mereka perlu mendapatkan makanan yang terbaik. 


Shaklee mempunyai rangkaian sokongan penyusuan terbaik untuk ibu2 yang menyusukan. Alangkah indah jika kami dapat sama2 menjayakan proses penyusuan bersama anda!!

Untuk melihat rangkaian sokongan penyusuan dari kami, sila ke --> LINK

Jom susukan anak!!

Mahu membeli produk Shaklee dengan harga ahli dan perlukan konsultasi secara berterusan, boleh hubungi Mama dengan :-
1) SMS/Whatsapp Mama at 0192491201
2) Tinggal berdekatan dengan Stokis atau HQ? Boleh guna ID Mama : 852410.
Apa keistimewaannya? 
Konsultasi berterusan
Jadual Pemakanan dan Tips Esklusif
COD di Shah Alam & Subang Jaya
PosLaju seluruh negara.


1 comment:

  1. hai.. salam kenal,
    follower no.36
    done follow sini,
    jom follow teman yea yunk..=)

    http://tengkubutang@blogspot.com/ -->(official)
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/ -->2nd blog

    ReplyDelete