Saturday, April 26, 2014

Krisis Wanita Di Pertengahan Usia (30tahun ke atas)





Assalamualaikum WBT

Krisis wanita di pertengahan usia...


Antara konflik yang selalu terjadi adalah tidak yakin dengan penampilan diri.
Wanita dipertengahan usia selalu merasakan diri mereka selekeh dan tidak sempurna di mata suami mereka. Lebih2 lagi bila org slalu kata.."umur lelaki start at the age of 40" OMG..OMG!!
Rasa wajah tu tak cantik laa, tak gebu laa..lepas tu banyak pk..mcm mana nak buat, tapi poket kosong..kalau mintak kat suami pun kena ketawa aje..hahaha...
(betul kan..betul kan???)

Alaa...
Tak yah pk laa
Buat penat aje..
Mmg laa kut mula2 tu rasa mcm terasa laa..sakit hati laa..tapi sesuatu benda kalau kita get use to it..lama2 jadik imun..

Bak kata Ustazah Kak Chik..
Simpan lah apa yang selalu dok kita pk bukan2 tu..banyakkan baca Al-Quran, berkawan dengan Al-Quran. Bersangka baik dengan Allah, percaya apa yang terjadi adalah yang terbaik Allah dah aturkan kat kita. Kalau kita dok harap sgt benda2 yang kadang2 kita pun tak akan dapat (contoh nak suami romantik2 ngan kita tapi mmg suami kita bukan pesen lentuk2 mcm tu) nanti kita yang stress tak pasal2..mmg laa lama2 suami pun malas nak layan..sbb suka stress tak tentu pasal. Hahahah..itu ayat yang Mama dah olah laa ye..

Tapi Mama tak nafikan lah..
Kita ni pompuan kan..bila usia dah lanjut skit..mmg bnyk benda kita pk.
Tapi Mama harap, Mama dijauhkan laa dengan pk benda2 yang bukan2, tapi nak pk benda2 yang baik2 aje..

Ada org pulak pk..tak risau ke kalo suami lari ka?
Alaa..dia dah besar dahhh...dia dulu kawen pun bukan janji depan Mak Ayah aje..dia janji ngan Allah..so..serahkan segalanya pada Allah.

Kalau somi kawen lain??
Laa..lagi laa tak yah risau..sebb ada daaa org nak tolong share tanggungjawab. tak payah pening2 nak pk nak masak apa2 hari2..letih laa kalau dok pk apa orang cakap kan..

Memang nampak jawapan mcm agah semacam. Tapi itulah realiti. Kita tak tau apa yang terbaik buat kita selagi mana kita bergelar manusia. Mmg org suka cakap..tapi kita pun tak mampu nak tutup mulut diaorg. Apa yang kita patut buat ialah back to Allah..mengadulah, mereportlah, menangislah, sukalah, kongsilah, apa aje dengan Allah kerana Allah sedetik pun tak akan tinggalkan kita..apa jua keadaan kita..gelebeh ke..tak glowing ke...gemuk ke...kerempeng ke..bnyk selulit ke..hitam legam ke..banyak jerawat ke..

Jangan buat benda2 yang bukan2 tau..yang mengundang laknat Allah.


Cuma sometimes Mama rasa buat para suami kan..agak2 laa skit..isteri semakin berusia..semakin sensitif, semakin beremosi..lagi2 kalau sampai masa nak menopos tu..tanggungjawab tetap tanggungjawab, sayang tak sayang tu belakang kira..isteri yang baik sebaiknya dilayan baik2 juga tho korang tak sayang pun..so.take note gak ek..

Ok laa..setakat ni je laa coretan edisi sempoi Mama..

Nanti kut2 rajin kita jumpa lagi...(best gak tulis gaya sempoi2 gini.ihihihi)


No comments:

Post a Comment